L’alcalde de Granollers, Josep Mayoral, i el tinent d’alcalde de Territori i Ciutat, Albert Camps, van mantenir divendres 16 de març una reunió amb el secretari general d’Infraestructures i Mobilitat de la Generalitat, Ricard Font, per exposar-li una desena de propostes d’actuació  per millorar la situació de trànsit i pas de vianants, a més de l’impacte acústic i atmosfèric de la Ronda Sud.

Aquesta reunió amb el representant de la Generalitat, segons informen des del gabinet de premsa de l’Ajuntament, respon “al compromís de l’alcalde amb els representants de la Plataforma de la Ronda Sud que han intensificat les seves reivindicacions arran dels problemes que comporta aquesta via que és competència de la Generalitat”.

De fet, unes hores després d’aquesta reunió, entre les cinc i les vuit de la tarda, prop de dos centenars de veïns dels barris de Tres Torres i Can Bassa de Granollers van tallar la Ronda Sud en protesta per l’impacte sonor i contaminant que té aquesta via, que és utilitzada diàriament per milers de vehicles.

L’Ajuntament de Granollers planteja fins a 10 mesures per millorar el trànsit, el pas dels vianants, i l’impacte acústic i atmosfèric de la Ronda Nord.

MÉS DEL 25% DE VEHICLES DE GRAN TONATGE QUE CIRCULEN PER LA CIUTAT HO FAN PER LA RONDA NORD 

La Ronda Sud és de les poques vies del municipi que ha incrementat la intensitat mitjana diària de vehicles en els últims anys, amb un creixement del trànsit en un 20% segons dades del Pla de Mobilitat Urbana. Actualment la Ronda Sud és utilitzada com alternativa per evitar el peatge de l’AP7 i per connectar els dos vallesos amb el Maresme. A més, aquesta via suporta un elevat nombre de vehicles pesants, molt més sorollosos i impactants a l’entorn. De fet, la Ronda Sud supera el percentatge del 25% de vehicles de gran tonatge que circulen per la ciutat.

D’altra banda, l’Ajuntament arran de l’elaboració del mapa de capacitat acústica de Granollers ha fet mesuraments de soroll a la ronda i per altra banda, la ciutat disposa de l’estació de control atmosfèric de la Xarxa de Vigilància i Prevenció de la Contaminació Atmosfèrica de la Generalitat ubicada al Palau d’Esports, a escassament cent metres de la Ronda Sud.

ELS VIANANTS TENEN DIFICULTATS PER CREUAR LA RONDA SUD

El tram central de la Ronda Sud, entre el pont sobre el riu Congost a l’alçada del parc Joan Vinyoli i la rotonda del carrer Esteve Terrades, té una longitud de 1,1 km.

En aquesta distància existeixen actualment tres cruïlles: la de l’avinguda Lluís Companys, amb dos passos a banda i banda de la rotonda sense semaforitzar que serveixen per accedir al polígon d’activitat econòmica de Palou Nord i al Parc Firal; la cruïlla de la ronda amb el carrer Francesc Macià, que compta amb dos passos semaforitzats i que connecta amb una àrea comercial i els habitatges de la ronda; i la cruïlla amb el carrer Esteve Terrades, amb un pas semaforitzat amb polsador.

Segons l’Ajuntament de Granollers, cal facilitar el pas dels vianants buscant altres alternatives, com ara al carrer Mare de Déu de Montserrat i al carrer Pla de Baix.

LES 10 PROPOSTES D’ACTUACIÓ

 1. Estudi de caracterització del trànsit per la Ronda Sud.

 2. Aixecament del peatge de l’AP7.

 3. Limitar el pas de vehicles d’alt tonatge i amb mercaderies perilloses pel tram central i urbà de la Ronda Sud.

 4. Estudiar les conseqüències econòmiques i funcionals del soterrament.

5. Habilitar un nou pas de vianants semaforitzat entre les rotonda de Lluís Companys i de Francesc Macià, a l’alçada del carrer Mare de Déu de Montserrat o Camí Ral.

 6. Habilitar un nou pas de vianants semaforitzat entre la rotonda de Francesc Macià i d’Esteve Terrades, a l’alçada del carrer Pla de Baix i Voluntaris’92.

 7. Estudiar la millora de la seguretat en el pas de vianants de Lluís Companys, avui sense semaforitzar.

 8. Estudiar donar més temps de pas al vianant en el pas de vianants amb polsador d’Esteve Terrades i, si és possible, que el cicle semafòric escurci el seu temps a l’hora d’activar el pas de vianants.

9. Sol·licitar a la Generalitat de Catalunya Departament de Territori i Sostenibilitat. Direcció General d’Infraestructures titular de la Ronda Sud C-352 cercar instruments de col·laboració per establir i finançar mesures per minimitzar l’impacte en la qualitat ambiental (acústica i atmosfèrica) en les noves construccions i en les existents d’aquesta zona.

 10. Utilitzar asfalt sonoreductor en el tram central de la Ronda Sud en les operacions de manteniment del paviment asfàltic.

Leave a Reply

Your email address will not be published.