La innovació i la gestió del territori, prioritats en la competitivitat de l’economia de la B30

L’Associació Àmbit B30 ha organitzat una jornada amb la qual obre un espai de debat i participació sobre tres factors claus per a la competitivitat de l’àmbit B30: aconseguir una xarxa de ciutats i una mobilitat àgil que respongui a la realitat del trànsit de mercaderies i persones, la innovació com a element prioritari en la competitivitat de l’economia i l’enfortiment de la indústria com a sector clau per al desenvolupament econòmic i la generació d’ocupació.

Jornada B30 1 La inauguració d’aquesta jornada celebrada a la Universitat Autònoma de Barcelona, ha anat a càrrec del president de l’Associació Àmbit B30 i alcalde de Mollet del Vallès, Josep Monràs; el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila; el rector de la UAB, Ferran Sancho i l’alcaldessa de Cerdanyola del Vallès, Carme Carmona.

El president de l’Associació Àmbit B30, Josep Monràs, ha posat en valor la gran importància de l’intercanvi d’experiències i de recerca de sinèrgies entre els agents presents actualment al territori B30, perquè “aquesta visió compartida fa possible la generació d’ocupació, l’enfortiment de la indústria i la creació d’oportunitats”.  Per la seva banda, el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila ha qualificat el sistema que forma la B30, l’AP7 i la R8 com “una veritable espina dorsal del teixit productiu català”.

En aquesta jornada s’han organitzat dues taules rodones que han reflexionat sobre la  gestió del territori com a factor de desenvolupament de la competitivitat de la B30, per una banda i la indústria avançada com a repte per a la innovació, per l’altra.

LA GESTIÓ DEL TERRITORI

Aquest ha estat el tema de debat de la primera taula rodona en la que han participat el director de l’Institut Català del Sòl de la Generalitat, Damià Calvet; el director general del Circuit de Barcelona-Catalunya, Salvador Servià; el director general d’Ordenació del Territori i Urbanisme, Agustí Serra i el coordinador del Grup de Treball de Territori de l’Associació Àmbit B30, Rodrigo Alaminos. El moderador ha estat l’alcalde de Sabadell, Joan Carles Sánchez.

A l’entorn de la B30 hi ha més d’un milió d’habitants, i es realitzen 500.000 desplaçaments diaris interns i 400.000 desplaçaments addicionals de connexió amb Barcelona. A més, el 30% del trànsit total interurbà de la Regió metropolitana i el 15% de Catalunya es produeix a l’entorn de la B30. Per aquest motiu, l’Associació Àmbit B30 planteja com a objectiu principal aconseguir una xarxa de ciutats i una mobilitat àgil que respongui a la realitat del trànsit de mercaderies i a la mobilitat obligada de les persones.

Aquest objectiu es va plasmar en el document de priorització d’infraestructures que l’Associació Àmbit B30 va elaborar en el qual recollia 62 propostes. Algunes d’aquestes propostes ja han estat recollides per les administracions competents i han anunciat properes actuacions, com és el cas de l’inici del desdoblament parcial de la R3, o la represa de les obres del tram Terrassa – Sabadell del Quart Cinturó,

En aquesta taula rodona s’ha reflexionat sobre aquestes prioritats i en aquest sentit, el director general d’Ordenació del Territori i Urbanisme, Agustí Serra ha destacat les més de 2.000 hectàrees de sòl classificat per a sectors d’activitat econòmica a l’àmbit B30 que concentra més de l’11% de sòl de tota Catalunya.

REPTES PER A LA INNOVACIÓ

JornadaB302L’Associació Àmbit B30 va acordar el passat mes de setembre treballar en l’anomenat Fòrum Àmbit B30, entorn tres àmbits claus per a la competitivitat: la indústria, la innovació i la manufactura avançada; i sobretot condicions que s’han de propiciar en aquests tres àmbits per impulsar la capacitat econòmica de l’Àmbit B30. Fruit d’això, s’ha començat a treballar en el document Estratègies per a una millora en la competitivitat de la indústria a l’Àmbit B30, i que ha estat l’eix d’aquesta segona taula rodona.

La taula rodona, moderada pel vicepresident de la Cambra de Comerç de Sabadell, Ramon Alberich, ha anat a càrrec del director general d’Indústria de la Generalitat de Catalunya, Antoni M. Grau; el director general del Centre Tecnològic Ascamm, Xavier López; el catedràtic de Química Orgànica de la UAB, Jordi Marquet i el director general de la Fundació FUNDIT, Antoni Garrell.

El document Estratègies per a una millora en la competitivitat de la indústria a l’Àmbit B30 fa una anàlisi i identificació de propostes que permetin la recuperació del teixit productiu destruït  i  que millorin la competitivitat de la indústria a l’àmbit de la B30. En aquesta taula rodona s’ha posat de manifest que el gran repte de l’entorn B30 és incrementar l’ocupació i la productivitat per càpita, i per això, el teixit industrial és clau, ja que aporta al voltant del 60% de la inversió.

Les propostes recollides en aquest document giren entorn tres estratègies definides:

1.- Crear un nucli de fabricació avançada a l’àmbit B30 gestionat de manera professional per impulsar i facilitar la generació d’activitat econòmica i ocupació d’alt valor afegit a través de la revitalització de la indústria, el foment de l’emprenedoria i el talent, l’atracció d’inversió estrangera i la generació i transferència de coneixement

2.- Actuar com a lobby  representatiu del territori més industrialitzat d’Espanya per promoure i exercir pressió davant de  les administracions competents.

3.- Reforçar la imatge de l’Àmbit B30 com a territori conjunt

Finalment, la cloenda de la jornada ha anat a càrrec del president de l’Àmbit B30, Josep Monràs; el Secretari General del Departament d’Empresa i Ocupació de la Generalitat de Catalunya, Xavier Gibert; el Vicerrector de Relacions Institucionals i Territori de la UAB, Manel Sabés; i l’alcaldessa de Sant Cugat i vicepresidenta de la Diputació de Barcelona i de l’Associació Àmbit B30, Mercè Conesa.

2 Responses to La innovació i la gestió del territori, prioritats en la competitivitat de l’economia de la B30

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *