L’Audiència ordena investigar els sobresous dels regidors

El cobrament suposadament il·legal del que s’han beneficiat els regidors de les Franqueses per oficiar cerimònies civils, s’haurà d’investigar. Així ho ha decidit la secció sexta de l’Audiència Provincial, que ha revocat l’auto del Jutjat d’Instrucció número 2 de Granollers que el 3 d’octubre de 2013 va decretar el sobreseïment de la querella presentada per Unió de Pobles de les Franqueses (UPLF). La formació considera que es podrien haver comés diversos delictes, entre els quals destaca el de frau. La querella està signada pel president de la formació política, Manuel Martínez Ballesteros, i va dirigida contra l’alcalde, Francesc Colomé (CiU), els regidors convergents José Ramírez, Rosa Maria Pruna i Rosa Isidro; els socialistes Esteve Ribalta, Juan Antonio Marín, Gisela Santos i Josep Randos; el popular Javier Álvarez i Vanesa García.

La querella presentada per UPLF es fonamentava en el fet que, en el període comprès entre el 25 de juliol de 2011 i el 19 de juliol de 2012, diversos regidors del consistori de les Franqueses van percebre remuneracions no autoritzades que tenien el seu origen en el cobrament d’entre 60 i 90 euros per oficiar cerimònies civils a l’Ajuntament. Aquests ingressos no van ser aprovats per cap òrgan, de manera que les “tarifes” es podrien haver-hi fixar al marge de qualsevol legalitat. La formació política va informar dels fets primer a l’Oficina Antifrau, el 13 de febrer de 2013, i posteriorment, el juny d’aquell mateix any, va presentar una querella en els jutjats.

“IRREGULAR I ATÍPICA”

En la denúncia, UPLF fa referència a l’acord de govern del 25 de juliol de 2011, relatiu als casos en què els regidors sense dedicació exclusiva podien percebre remuneracions de les arques públiques, on queda demostrat que el cobrament de diners per oficiar cerimònies civils no forma part dels supòsits previstos. La formació també va aportar un altre document en què es fa referència expressa a aquesta qüestió: el 19 de juliol de 2012, un any després, es va acordar la possibilitat que aquests regidors poguessin cobrar per aquest concepte. La querella posava de relleu que els beneficiaris d’aquestes pràctiques suposadament irregulars es van negar a facilitar informació sobre les quantitats que van ingressar durant aquest període.

El Jutjat número 2 de Granollers va acordar el sobreseïment considerant, entre altres arguments, que si “possiblement el cobrament de taxes per matrimoni podría qualificar-se d’irregular i tal acció resulta atípica”, fins al 19 de juliol de 2012 el cobrament de les comissions podria justificar-se mitjançant la seva inclusió en un dels apartats de l’acord del 25 de juliol de 2011, concretament el que contempla la possibilitat que els regidors percebin remuneracions “per assistència a altres òrgans complementaris”. “La pràctica de cobrar la tan repetida taxa no només contravenia la normativa local, sinó que la mateixa contravé la Llei de Règim de Bases Locals, i el cobrament per la cerimònia en si no tenia cap suport legal”, diu textualment la querella, a la qual ha tingut accés Setdies.cat.

UPLF també recorda en el document que, des dels grups de l’oposició en l’Ajuntament, ja es va posar de manifest que el cobrament de la taxa era il·legal tant per no sustentar-se en cap base legal com “per estar sent percebuda per persones que no podien percebre-la”.

“TAXES NO AUTORITZADES”

L’Audiència rectifica els arguments jurídics en què es basa el sobresseïment i afirma que “resulta confús afirmar que el cobrament de les taxes per matrimoni podria haver incorregut en irregularitat administrativa, però que ha de considerar-se atípica des del punt de vista penal, ja que en no explicar-se en quin tipus d’irregularitat, aquesta irregularitat converteix la taxa en indeguda”. “En segon lloc –continua el tribunal– tampoc es dóna una explicació en profunditat (la qual cosa resulta lògica en no haver-se practicat cap diligència d’investigació) al significat de la modificació” de l’acord inicial, el 19 de juliol de 2012, després que UPLF hagués denunciat el cobrament presumptament il·lícit.

Segons l’Audiència, la resolució del Jutjat número 2 de Granollers va insinuar en la seva resolució que aquesta modificació podria tenir origen en la conveniència de recollir expressament allò que estava implícitament permès en l’apartat “per assistència a altres òrgans complementaris”, però sense més dades, motiu pel qual “també es pot defensar que si la taxa es va introduir el 2012 és perquè abans no estava autoritzada”. El tribunal considera que, abans d’acordar el sobresseïment, cal “prendre declaració als querellats i analitzar el contingut dels conceptes pels quals es van percebre les taxes” i que es comparin ambdós acords “amb la finalitat de determinar les possibles irregularitats”.

RAMÍREZ, EL QUE MÉS VA COBRAR

El nombre de cerimònies celebrades a l’Ajuntament i oficiades pels regidors és una incògnita, ja que l’equip de govern no facilita informació al respecte. Entre els regidors que haurien cobrat el que UPLF ha qualificat de “sobresou encobert” hi haurien membres de l’equip de govern i de l’oposició. Segons la formació, el regidor d’Esports, José Ramírez (CiU) va ser qui més va ingressar l’any 2012, uns 900 euros; seguit del regidor d’Activitats, Llei de Barris i des de fa uns dies flamant regidor d’Urbanisme, primer tinent d’alcalde i portaveu del grup municipal del PSC, Juan Antonio Marín, amb un total de 450 euros.

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *