Marata no vol la rotonda a la carretera de Cànoves

La reivindicació no és producte de quatre persones disconformes amb el projecte, està avalada pels pagesos i veïns de Marata, Unió de Pagesos i el Centre Cultural de Marata.

Els veïns de Marata, a les Franqueses, són conscients que la cruïlla de la carretera de Cànoves amb el camí veïnal de Marata a Llerona, és un punt perillós i cal alguna solució. Ells no parlen d’oïdes, hi passen cada dia. Un grup d’ells van concentrar dijous els seus tractors a la plaça de l’Ajuntament de les Franqueses i van assistir al ple per manifestar el seu rebuig a la construcció d’una rotonda de grans dimensions, com la prevista. Van repartir fulls informatius entre tots els regidors i el públic.

carretera cànoves

Imatge de la carretera de Cànoves. (Foto: Ajuntament)

Ningú nega la necessitat d’una actuació que contribueixi a fer més segura la carretera, que suporta tot el trànsit que va des de Corró d’Avall fins a Corró d’Amunt, Cànoves i la Garriga, i els desplaçaments entre Marata i Llerona. Ho demostren les elevades velocitats a què circulen els vehicles (la majoria turismes i una tercera part entre els 51 i els 90 km/h), així com l’índex d’accidents que es registren. Però el que és discutible, segons els veïns de Marata, és sistema escollit: la construcció d’una gran rotonda. El projecte té un pressupost de 648.613,91 euros i un termini d’execució de set mesos.

Els residents a la zona afirmen que les presses de l’Ajuntament per construir la rotonda “poden respondre a càlculs electorals”, motiu pel qual demanen a l’equip de govern que es plantegi “les conseqüències que pot tenir a llarg termini per a les Franqueses una mala solució en aquest punt”. La reivindicació no és producte de quatre persones disconformes amb el projecte, està avalada pels pagesos i veïns de Marata, Unió de Pagesos i el Centre Cultural de Marata.

UNA ROTONDA DE GRANS DIMENSIONS

web LF

Imatge de la notícia que va publicar el web municipal el juliol de 2014.

El projecte, redactat per l’àrea de Territori i Sostenibilitat de la Diputació (propietària de la carretera), compta amb la benedicció de l’Ajuntament de les Franqueses (malgrat que l’alcalde, Francesc Colomé (CiU), va tirar pilotes fora en el ple d’ahir dient que l’equip de govern no té res a veure). D’altra manera, no s’explicaria que els mitjans de comunicació municipals s’hagin dedicat a lloar-lo. Segons es va publicar al web i al butlletí el juliol de 2014, la rotonda de grans dimensions “es presenta com una bona solució segons les necessitats detectades”.

Plànol de la futura rotonda.

Plànol de la futura rotonda.

“La futura rotonda garantirà els girs de vehicles pesants –segueix la notícia publicada als mitjans de comunicació municipals– tindrà un diàmetre exterior de 38 metres, amb quatre punts d’accés i quatre punts de sortida (1 carril per cada punt: de quatre metres d’ample per entrar i cinc metres per sortir)”. I per justificar la seva situació geogràfica, es destacava que es trobarà ubicada en gran part sobre una superfície que actualment ja està considerada com a vial, tot i que afectarà sis finques privades a causa de la seva forma circular, que envairà les actuals cantonades de terreny. “Les sis finques afectades es compensaran econòmicament segons sigui expropiació definitiva, ocupació temporal o servitud de pas”, diu la informació.

El web i el butlletí municipal també feien referència a la qüestió mediambiental: “Per tal d’integrar la rotonda al paisatge, també s’ha estudiat la vegetació central de l’illot. S’han escollit espècies autòctones i de manteniment pràcticament nul. S’evitarà malmetre les zones on s’hagin de preservar els arbres existents i s’hi plantaran una olivera –al centre–, un ametller i un magraner, que són espècies de baix manteniment i molt pròpies de la zona. L’illot central es cobrirà amb una combinació de diferents zones amb graves de formigó reciclat, àrids de ceràmica i escorça de pi. El cobriment dels talussos es realitzarà amb terra vegetal”.

DEMANEN LA PARALITZACIÓ DEL PROJECTE

Els pagesos de Marata van concentrar els seus tractors davant de l'Ajuntament. (Foto: Francisco Garrigol)

Els pagesos de Marata van concentrar els seus tractors davant de l’Ajuntament. (Foto: Francisco Garrigol)

Les raons que porten als veïns a creure que la rotonda no és la solució al problema són cinc: 1) Perquè afectaria greument un espai agrari d’especial protecció i que és una riquesa del municipi. 2) Perquè farà augmentar el trànsit al camí veïnal que travessa Marata en comptes de pacificar-lo (les actuals condicions del camí fan que sigui un perill per als residents a la zona, que asseguren que no s’atreveixen a caminar per ell perquè no hi ha espai per als vianants i els vehicles circulen a altes velocitats). 3) Perquè no entenen per què s’ha projectat “una rotonda d’aquestes dimensions i amb un pressupost tan desmesurat”. 4) Perquè creuen que “hi ha altres solucions més adequades, més econòmiques i menys agressives amb l’entorn natural”. I 5) Perquè fins que el projecte ja estava acabat ningú “hi ha volugut parlar” amb ells “com a part directament afectada”.

Aquests cinc motius són suficients, en opinió dels veïns de Marata, per a exigir que es paralitzi i es replantegi el projecte, que es facin públics els estudis tècnics que s’hagin fet i que “es valorin altres alternatives menys agressives” i que la solució definitiva “es consensuï amb les parts afectades”.

MESURES GLOBALS PER FER MÉS SEGURA LA CARRETERA

Els veïns també demanen a l’Ajuntament de les Franqueses que, mentre es busca una solució consensuada, “es prenguin mesures preventives provisionals per fer més segura la cruïlla”. I que, tenint en compte que aquest no és l’únic punt negre de la carretera de Corró d’Avall a Cànoves, i que la majoria d’accidents mortals causats per l’excés de velocitat no s’han produït en aquest indret sinó en altres, més amunt o més avall, “es busqui una solució global per a aquesta carretera i s’estudiïn urgentment mesures eficaces de control de velocitat per fer-la més segura al llarg de tot el recorregut”.

Per acabar, els veïns afirmen que no s’oposen de cap manera a solucionar el problema de seguretat. “Som els més interessats, però de manera consensuada i en benefici de tots”, diuen.

6 Responses to Marata no vol la rotonda a la carretera de Cànoves

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà. Els camps necessaris estan marcats amb *